Tangram software voor werving en selectie, executive search, interim management, detachering, management development en interne mobiliteit
Service & support site voor klanten

Zoekmachine-optimalisatietips voor websites

Veelgestelde vragen > Tangram Internet Services (TIS) > Vacatures beter vindbaar maken in Google

Tips voor webmasters, webbouwers en webdesigners

Zoekmachine-optimalisatie is tegenwoordig niet meer weg te denken als belangrijk element bij het bouwen van een website. Het scheelt gewoon bezoekers als u er geen rekening mee houdt. Strikt gezien onderscheidt men twee manieren van optimalisatie:

  • zoekmachinevriendelijk; de site kan geheel geïndexeerd worden door een zoekmachine als Google
  • zoekmachine-geoptimaliseerd;,er is aandacht besteed aan de opbouw van de webpagina’s en alle andere factoren zodat de kans groter is dat ze hoger scoren in Google bij zoekopdrachten van potentiële bezoekers, en zo dus meer bezoekers krijgen
Een zoekmachinevriendelijke site vormt de basis voor zoekmachine-optimalisatie.

Tangram publiceert en optimaliseert de vacaturepagina’s voor klanten, die in de regel worden ingebouwd in hun website. Als deze website echter niet zoekmachine-geoptimaliseerd is of zelfs niet zoekmachine-vriendelijk is gebouwd, heeft dat veel invloed op de ranking van de vacatures in Google. Daarom hebben we dit artikel over zoekmachine-optimalisatie gepubliceerd, zodat u als webbouwer uw voordeel er mee kunt doen.

De onderstaande tips zijn toepasbaar op de hele website, maar zijn met name toegespitst op vacaturepagina’s. De tips zijn onder te verdelen in on-site tips, dat wil zeggen zaken die u binnen uw eigen site kunt regelen en off-site tips, oftewel zaken die buiten uw eigen website vallen. Hierna volgen een aantal tips die bijdragen aan een zoekmachine-geoptimaliseerde website.

Let op gebruikte techniek

Als de rest van de site de zoekmachine belemmert vacaturepagina’s te indexeren, dan zijn deze uiteraard niet vindbaar. Zorg er daarom voor dat techniek en vormgeving zoekmachines niet belemmeren bij het doorzoeken van de site (zoekmachine-vriendelijk):

  • Gebruik een tool om te bekijken hoe zoekmachines uw site “zien”: bijv. www.seo-browser.com. Als u daar niet door kunt klikken naar de vacaturepagina’s dan kan Google dat ook niet.
  • Gebruik geen Javascript voor navigatiemenu’s (zoekmachines lezen dit niet, en zodoende vinden ze de achterliggende pagina’s niet of minder goed)
  • Gebruik geen Flash voor navigatie, interne links, en belangrijke content.

Bouw gestructureerde pagina’s

Zoekmachines zullen je tekst alleen 'begrijpen' door de omliggende opmaak. Die geeft namelijk aan wat de betekenis is van een stuk tekst. Bouw de pagina’s daarom volgens de semantische HTML richtlijnen.

Voorbeeld semantisch html:
<h1>Koptekst</h1>
<h2>Subkoptekst</h2>
<p>alinea/paragraaf</p>

Waar je vervolgens de styling regelt met CSS. Bijkomende voordelen zijn een verbeterde toegankelijkheid voor minder validen en bovendien kleinere bestanden.

Geef elke webpagina een eigen titel

Gebruik voor elke webpagina een eigen titel (het <title> element in de HTML code), die voor bezoekers duidelijk het onderwerp van de pagina beschrijft. De titel van de pagina is de tekst die in Google als kop boven een zoekresultaat verschijnt, en is dus erg belangrijk. Deze tekst reflecteert waar de pagina over gaat. Zorg dat de paginatitel hiermee begint, en zet de bedrijfsnaam er achter in plaats van ervoor, want de eerste woorden van een titel wegen zwaarder, bijvoorbeeld:

"Onderwerp van pagina - Firmanaam"

In het geval van vacaturepagina's kun je dan bijvoorbeeld denken aan:
Vacature Financieel Medewerker - Uwfirma

Metatag Description

Hoewel de metatags niet meer van invloed zijn op de ranking, kan de "description" tag zorgen voor een hogere Click Through Rate (CTR). Het is belangrijk om in de description te zorgen voor een, per pagina unieke, beschrijving van de pagina met daarin belangrijke keywords. Deze worden immers vetgedrukt weergegeven aan de bezoeker in de zoekresultaten. Het moet natuurlijk wel een normale zin blijven, want hij is bedoeld voor de bezoekers. De metatag "keywords" heeft geen betekenis meer voor je ranking bij Google, omdat er in het verleden misbruik van is gemaakt. Echter het is over het algemeen af te raden om ze helemaal weg te laten omdat ze wellicht in de toekomst weer gebruikt gaan worden of door andere zoekmachines gebruikt worden.

Zorg voor een leesbare URL

Zorg dat het internetadres (ook wel de URL) van elke pagina leesbaar is en dat er zoekwoorden in terugkomen. Een voorbeeld van een niet zoekmachine-geoptimaliseerde URL is:

www.firmanaam.nl/cgi-bin/artikel.cgi?ID=2321

beter is bijvoorbeeld:

www.firmanaam.nl/vacatures/vacature-office-manager

en als de id in de url moet zitten (liever niet) dan zou het bijv. kunnen worden:

www.firmanaam.nl/vacatures/vacature-office-manager-2321

Zorg regelmatig voor nieuwe informatie op de site

Google en andere zoekmachines komen vaker langs om de site te indexeren als deze actuele informatie bevat. Dat betekent dat het minder lang duurt voordat nieuwe vacatures via Google terug te vinden zijn als u regelmatig nieuwe content plaatst (denkt u bijvoorbeeld aan een "Nieuws" sectie of natuurlijk "Nieuwe vacatures").

Links! Links! Links!

Links zijn een erg belangrijke, zo niet dé belangrijkste factor van zoekmachine-optimalisatie. Gebruik links daarom zowel binnen de site als buiten de site, bij voorkeur met de juiste anchortekst ofwel linktekst.

Zorg voor interne links naar de afzonderlijke vacatures

Gebruik links naar vacatures binnen uw site, bijvoorbeeld overzichten, en zet bijvoorbeeld de nieuwste vacatures op de homepage. Bij Tangram kan dit door middel van de RSS feed die automatisch gegenereerd wordt voor elke klant die gebruik maakt van de Tangram Internet Service (TIS).

Zorg voor externe links naar uw site

Links van grote, kwalitatieve sites, bijvoorbeeld een toonaangevende site binnen uw branche, hebben de meeste waarde voor de vindbaarheid. Daarnaast kunt u bedrijven in uw netwerk en gerenommeerde linkpagina’s als "Startpagina" gebruiken als een goede aanvulling op deze links.

Let op: links op pagina’s die bij de zoekmachine bekend staan als zogenaamde linkfarms of spamsites benadelen uw ranking. Het is dus beter geen gebruik te maken van dergelijke websites.

Maak externe links naar het vacaturegedeelte

Maak externe links (buiten uw eigen site) naar het vacaturegedeelte, of, mooier nog, naar de individuele vacatures. Dat kunt u bewerkstelligen door vacaturelinks aan te brengen op:

  • gratis vacaturesites
  • profielpagina’s van recruiters en andere medewerkers bij netwerksites als LinkedIn en Hyves
  • eigen websites

Besteed aandacht aan de tekst in de link, de zogenoemde ‘anchor tekst’

Niet alleen de link, maar ook de woorden erin zijn belangrijk. Stem de benaming van de link af op de pagina, dus niet “klik hier voor de vacature manager hr”, maar bijvoorbeeld wel “klik op de volgende link: vacature manager hr“.

Auteur: Patrick van Eck, Tangram

Meer lezen?
Zoekmachine optimalisatie op Wikipedia
Google richtlijnen voor webmasters
Google Webmaster Help op Youtube
http://www.seomoz.org/article/search-ranking-factors#ranking-factors
http://home.parse.nl/~michiel/semantiek.html